Ontwerp gezamenlijke tuin de Omscholing

Ontwerp gezamenlijke tuin de Omscholing
Ontwerp Tuinatelier Herman & Vermeulen

donderdag 18 september 2014

herfst in de tuin, gaan we nog aan het werk?


Wat een prachtige nazomer! Gelukkig staat er nog van alles in bloei. Vooral de Salvia guaranitica 'Black and Blue' verbaast me elke keer. Wat een kleur!
En natuurlijk de herfstanemonen. 


Onze grote plataan staat er nog prachtig bij, als je van een afstand kijkt. Maar op de grond is de herfst al begonnen. Als je dichterbij komt zie je dat de droogte van de laatste week ook zijn tol eist. Verdroogde blaadjes aan de uiteinden.


 

 Binnenkort ziet het er heel anders uit, zoals hieronder. (plaatje van vorig jaar)

 

Maar zover zijn we nog niet. We kunnen met dit mooie weer nog heerlijk genieten van onze tuin. Maar soms is er wel een kleine opruiming nodig. Toen ik terugkwam met vakantie zag de tuin er wel heel rommelig bij. Ook toen lagen er al bladeren, maar vooral veel uitgebloeide planten en groezelige verdroogde planten. Echt winterklaar maken, zoals men vroeger deed, daar doen wij niet meer aan. Maar een beetje vrolijkheid zo in de herfst is welkom.




Om geen dagen bezig te zijn ben ik aan de randen begonnen. Als die er weer lekker uitzien geeft dat al een fris effect.


Ik heb alleen de lelijke bruingeworden planten afgeknipt, er zijn namelijk ook veel mooie! De zonnehoeden vind ik prachtig met hun stekelbolletjes.



De phlomis doet het goed tussen rudbeckia.



Natuurlijk vallen er wat kale plekken, die heb ik opgevuld met wat frisse tuinkruiden, gewoon van de Albert hein. Voor de potten heb ik Cosmea gekocht, die stond nog half in de knop, dus kan nog even mee.




Ik heb ook een Liriope gekocht, daar wil ik er graag nog veel meer van hebben! Maar hij was wat duur, dus ga ik proberen deze uit te zaaien. Ik lees dat dat eenvoudig moet gaan. Iemand ervaring?


De vrouwenmantel was er slecht aan toe, dus heb ik wat grover ingegrepen. Een beetje laat in het jaar en wat kaal, maar je ziet dat ze nu, na 2 weken, alweer goed gaan groeien. En zelfs een mini bloemetje. Met wat geluk (en mooi weer)  is het straks weer helemaal vol.



Wat een prachtige pareltjes rond het blad!







Geen opmerkingen:

Een reactie posten