Ontwerp gezamenlijke tuin de Omscholing

Ontwerp gezamenlijke tuin de Omscholing
Ontwerp Tuinatelier Herman & Vermeulen

zondag 11 september 2016

Anemonopsis macrophylla


Normaal gesproken plaatsen we hier voornamelijk onze eigen foto's, maar de enige foto die ik heb van deze sprookjesachtige plant is niet het tonen waard. De plant was aangevreten door slakken en er was niet veel van over. Toch was ik zo betoverd door het bloemetje dat ik een foto van het bordje met de naam heb genomen: Anemonopsis macrophylla, schijnanemoon. Toen ik keek of ik zaadjes of planten kon bestellen, zag ik al gauw dat het moeilijk was, Hessenhof schreef: De vraag zal het aanbod nog jaren overtreffen. 
Bij Vreeken is hij uitverkocht.

Dat maakte me nieuwsgierig. 

Coen Jansen (vaste planten) schrijft: 
Zomerbloeiend, voor een vochtige humeuze, windvrije plek in de schaduw, waar ze zich langzaam zal ontwikkelen tot een grote pol, al zal dat jaren duren; hoewel, iets wat zich langzaam ontwikkelt, houdt vaak de belofte van iets groots in. Zij wordt 60 tot 80 cm hoog. Een plant van grote klasse dus, waarvoor wij ons tot het uiterste zullen moeten inspannen.


Foto Hessenhof

Foto Edgewood gardens

Ik hoop binnenkort een plant te vinden of wat zaadjes te bestellen. Want in mijn schaduwtuintje zou hij supermooi passen! Ik ben ook benieuwd naar jullie ervaring. Is het echt zo'n moeilijke plant? Het aangevreten exemplaar dat ik tegenkwam stond in zuid Engeland. Ik was hem hier nog niet tegengekomen. 
Maar ik heb ook nog niet echt gezocht.
Ik hoop hier volgend jaar een foto van mijn eigen exemplaar bij te plaatsen!


6 opmerkingen:

  1. Je kunt deze plant kopen bij de Werkplaats in Katwijk. Bij de Hessenhof hebben ze meestal ook wel een flinke voorraad hoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik kom hier net terecht omdat ik deze plant een jaar of 3 geleden gekocht heb bij de Hessenhof. Ik ben helemaal niet zo'n super tuinierder en zocht gewoon een schaduwplant, maar hij doet het (bij toeval?) best goed sinds dit jaar :) Daar wordt je dan toch enthousiast van en nu heb ik er peultjes aan hangen waar de bloemen gebloeid hebben. Dus mijn vraag... Weet iemand hoe ik deze succesvol kan 'oogsten' en zaaien??

    Rianne

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goed om te horen Rianne, misschien toch een natuurtalent? Ons advies zou zijn om de zaden te verdelen en een deel nu buiten te zaaien. Het andere deel drogen en in de lente zaaien, in pot en naast de bestaande plant. Eventueel eerst een weekje koelkast voor het zaaien zoals Vreeken zegt. Dit is waarschijnlijk niet eenvoudig, de plant is niet voor niets zeldzaam. Maar leuk om te proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Advies van Vreeken: "Zaaien: Jaarrond. Eerst 2-4 weken op een warm en vochtig plekje (zaad zwelt op), dan het zaaibakje 4-6 weken in de koelkast, vervolgens weer warmer zetten. Deze cyclus eventueel herhalen totdat kieming volgt. Maximale kiemduur: 2 jaar, dus geduld oefenen…"

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel voor de reactie! Hebben jullie inmiddels de plant of zaden van deze plant? Ik zie dat jullie in Rotterdam zitten en ik heb nu een handje vol geplukt, ik zou er wat van kunnen langs brengen als jullie interesse hebben :)

      Verwijderen